Skal jeg outsource lønnsadministrasjonen eller beholde den internt?
I Norge er det kun ca. 6 % av bedriftene som ikke har ekstern hjelp i forbindelse med lønnshåndteringen i det hele tatt. Nesten 90 % tar hjelp eksternt i varierende grad, enten med kun support på software eller lønn, til en helt outsourcet lønnstjeneste hos en ekstern leverandør.
Trenden viser at flere velger å outsource lønnstjenesten til en ekstern leverandør enn tidligere, og dette er mest vanlig i Finland, Østerrike, Spania og Nederland. I Norge er det mest vanlig med en delvis outsourcing, der vi kjører noe internt, men får hjelp til deler av lønnsadministrasjonen og/eller håndtering og support av selve lønnsteknologien. Sammen med Polen, Sverige og Danmark er vi også de i Europa som i minst grad outsourcer hele lønnsadministrasjonen, både software og tjenester, til en ekstern leverandør.
Outsourcing av lønn, både helt eller delvis, blir ofte sett på som en god løsning for bedrifter av alle størrelser, og det er en økende trend, spesielt blant mindre og mellomstore selskaper. Lønnsverdenen er kompleks og det kan derfor være en trygghet i å overlate ting til en ekspert, enten det er en leverandør av komplette lønnstjenester eller kun support og faghjelp knyttet til programvare for lønn.
Les også: Er SaaS eller outsourcing av lønn best for min bedrift?
Hvorfor outsource lønn?
Det er mange fordeler med å stole på eksperter og teknologi. Å minimere feil i lønnsutbetalingen og spare tid for HR-teamet er bare noen av fordelene. Den rette lønnsleverandøren eller programvareløsningen bør tilby mye mer enn driftseffektivitet og overholdelse av lover og regler. Med outsourcing av lønn kan du fokusere på din kjernevirksomhet, og du kan stole på at lønnen håndteres uten at du trenger å bekymre deg for om du har riktig kompetanse internt.
I mange organisasjoner kan det dog finnes en del tvil rundt outsourcing av lønn på grunn av frykt for å miste kontroll og oversikt over lønnsprosessene. Men med rett leverandør som har en tydelig styringsmodell, får du et partnerskap der du drar nytte av ekspertisen i det operative arbeidet, samtidig som du har innsyn gjennom strategiske og taktiske møter og rapporter.
Med outsourcing av lønn kan du også dra nytte av den kunnskapen og erfaringen som leverandøren får fra sine andre kunder, noe som gjør lønnshåndteringen mer effektiv. Outsourcing av lønn er en forsikring som gjør at du ikke trenger å bekymre deg når medarbeidere med viktig kompetanse blir syke, slutter, går ut i foreldrepermisjon eller tar ferie.
Hvorfor holde lønnshåndteringen internt?
Å administrere hele lønnshåndteringen internt kan gi en følelse av større kontroll og fleksibilitet. Interne lønnsadministratorer kan tilpasse prosessen til sine egne preferanser, samtidig som de kan tilby skreddersydde tjenester til de ansatte.
Når du administrerer lønn via en skytjeneste, trenger du ikke å bekymre deg for teknologien, den vedlikeholdes og er operativ. Endringer kan gjøres raskt hvis du har den rette kompetansen internt, men du må bygge opp denne kompetansen eller bruke eksterne konsulenter.
Den største ulempen ved å håndtere lønn internt er sårbarheten hvis for eksempel en medarbeider med spesialistkompetanse slutter i selskapet eller blir syk.
Lesetips: Hva du bør tenke på når du skal velge lønnsteknologi
Hva undersøkelsen avslører
Undersøkelsen vår viser at selv om 93 % av de europeiske selskapene til en viss grad håndterer lønn internt, er det bare 46 % som sier at deres interne medarbeidere er aktivt involvert i lønnsoppgaver og delprosesser. Når vi ser på større organisasjoner med over 2500 ansatte, stiger dette tallet betydelig til 54 %. Hvis vekst står på agendaen er det en god idè å samarbeide med eksterne eksperter som kan gi deg skalerbarhet og fleksibilitet.
Det er ikke overraskende at de fleste europeiske arbeidsgivere velger en blanding av intern og outsourcet lønnshåndtering. Det handler om å finne en balanse mellom de to som oppfyller din virksomhets unike behov. Den rette partneren for outsourcing av lønn kan tilpasse tjenesten etter deg. Leverandøren bør arbeide tett med ditt lønnsteam, dele kunnskap og også gi deg mulighet til å være fleksibel.