1. Home>
  2. Inspirasjon>
  3. Lønnssystem>
Kolleger som diskuterer lønnsregelverk for å sikre etterlevelse

Hvordan sørger jeg for at lønnshåndteringen fungerer når bedriften vokser?

Kun 44 % av norske selskaper med 1-9 ansatte føler at de har nok kompetanse til å håndtere lønn internt uten ekstern hjelp, sammenliknet med 60 % av selskaper med over 2500 ansatte.

    Lønnsfaget er dynamisk og komplekst og formes av en stadig skiftende blanding av teknologi, lovgivning og ansattes forventninger. Folk ønsker mer åpenhet og fleksibilitet enn noen gang når det gjelder lønn, noe som gjenspeiles i skiftende regelverk over hele Europa.

    Disse forventningene kan bare imøtekommes ved hjelp av stadig mer avansert teknologi, og kompleksiteten blir enda større når virksomheten skal vokse internasjonalt. Med alt dette i bakhodet, er den eneste måten å sørge for en smidig lønnsutbetaling i takt med at virksomheten vokser, å utvikle en stor lønnskompetanse som vokser med virksomheten over tid.

      Definisjon av lønnskompetanse

      Akkurat som lønnen har utviklet seg, har også definisjonen av "lønnskompetanse" endret seg. I dag handler det ikke bare om å holde seg oppdatert på lover og regler og kjenne den tekniske delen av lønnshåndtering inn og ut.

      Lønnskompetanse krever et helhetlig syn:

      • At man tar et skritt tilbake for å forstå hvordan lønnshåndteringen henger sammen med resten av HR-økosystemet.
      • Det betyr at du har evnen til å integrere lønnsteknologi med andre HR-prosesser som tid og nærvær, belønningsstrategi og personalplanlegging. Dette effektiviserer ikke bare HR-driften ved å dele data i sanntid, men sikrer også at du alltid jobber med et integrert og tilpasset sett med medarbeiderdata på tvers av områder og HR-programvare.
      • Lønnskompetanse innebærer bruk av lønnsanalyse for å generere data og innsikt om bemanningstrender og personalkostnader som kan påvirke strategiske beslutninger.
         

        Utforsk Lønnskompasset

        4 steg mot en vellykket lønnsadministrasjon

          Les guiden
          Mikael Sundin
          Internasjonale ansettelser kommer til å bli mer populære med tiden, og ettersom fjernarbeid blir stadig mer vanlig, kan det nå være et kostnadseffektivt alternativ for ansettelse. Så uansett hvordan den fremtidige veksten ser ut for organisasjonen din, er det viktig at du begynner å bygge opp lønnskompetansen din nå.
          Mikael Sundin
          Mikael Sundin, Head of Nordic Service Delivery, SD Worx

          Oppnå lønnskompetanse

          Nå bør det være klart at ingen enkelt person eller stillingskategori kan tilby den ekspertisen du trenger for å sikre at lønnskjøringen går smidig i takt med at virksomheten din vokser. Det trenger heller ikke å være et spørsmål om hvorvidt lønnskompetansen skal beholdes internt eller hentes fra en ekstern leverandør - selv om rundt en tredjedel av arbeidsgiverne fortsatt mener det, ifølge vår forskning.

          I gjennomsnitt sier 32 % av arbeidsgiverne i Europa at de foretrekker SaaS (software as a service) fremfor outsourcing av lønnshåndteringen, fordi dette gir dem mulighet til å jobbe selvstendig. Men er autonomi på lønnsområdet noe bedriften din bør strebe etter?

          Les også: Skal jeg outsource lønnsadministrasjonen eller beholde den internt?

            Hva undersøkelsen avslører

            Når det handler om å ansette folk internasjonalt, betyr det å gå mot strømmen når det gjelder å beholde lønnsautonomi. Hele 97 % av de internasjonale arbeidsgiverne som svarte på undersøkelsen vår, sier at de mottar hjelp fra en eller flere lønnsleverandører på internasjonalt nivå. Ettersom arbeidslovgivningen, økonomiske forhold og den lokale kulturen er så spesifikke og unike i hvert enkelt europeisk land, er det ofte enklere å hente inn lønnskompetanse utenfra enn å prøve å bygge den opp internt.

            Selv om det generelt er enklere og mer kostnadseffektivt å samarbeide med så få lønnspartnere som mulig, er det bare et mindretall på 22 % som i dag kan stole på at én enkelt leverandør dekker alle landene de opererer i. De fleste selskapene (41 %) velger en primær europeisk lønnspartner som samarbeider med mindre lokale partnere, mens 33 % samarbeider med flere lokale lønnsleverandører.

              Fremtidssikre lønnshåndteringen

              Internasjonale ansettelser kommer bare til å bli mer populære med tiden. Med normaliseringen av fjernarbeid kan det være et kostnadseffektivt ansettelsesalternativ, uavhengig av om bedriften din driver virksomhet i regionen du ansetter fra. Så uansett hvordan den fremtidige veksten ser ut for organisasjonen din, er det viktig at du begynner å bygge opp lønnskompetansen din nå. 

              Det viktigste er at du sørger for å diversifisere kildene til lønnskompetanse, både internt og eksternt. Da vil du alltid ha det beste utvalget av mennesker og verktøy rundt deg, slik at du kan ta fatt på nye lønnsutfordringer over tid. 

              Les også: Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge lønnssystem?

                Vil du ha flere ekspertråd om de største spørsmålene innen lønn?

                Last ned gratis guide

                Vi spurte ansatte og arbeidsgivere i 18 land om hvilke utfordringer de har med lønnshåndtering. I denne guiden deler våre 4 eksperter sine råd om dagens utfordringer og gir tips til hvordan du kan håndtere dem og lykkes med lønnsadministrasjonen.