Hva er viktigst for de ansatte når det gjelder lønn?
16 % av de ansatte i Norge har fått for sen utbetaling mer enn én gang i løpet av det siste året, mens 20 % har oppdaget feil i lønnsberegningene. Dette er lavere enn i resten av Europa, der tallet er 22 % for ansatte som har fått for sen utbetaling og 34 % som har oppdaget feil.
I enhver organisasjon har lønnsadministrasjon en direkte innvirkning på medarbeidernes tilfredshet og lojalitet. Likevel er det alarmerende mange bedrifter som fortsatt sliter med grunnleggende problemer med lønn.
Selv i 2024 er en betydelig andel av arbeidsstyrken berørt av sene utbetalinger og feilaktige lønnsberegninger, noe som fører til merkbare effekter på personalomsetningen. Undersøkelsen vår viser at 29 % av de ansatte som har fått utbetalt lønn for sent flere ganger i løpet av det siste året, aktivt ser seg om etter en ny jobb, sammenlignet med bare 10 % av dem som alltid har fått utbetalt lønn i tide.
På samme måte er 25 % av de ansatte som har opplevd feilutbetalinger det siste året, på utkikk etter jobb, sammenlignet med 9 % av de ansatte som har fått korrekte lønnsslipper. Dette viser at det er en sammenheng mellom effektivitet i lønnsutbetalingen og det å holde på talentene.
Konsekvensene av negative opplevelser med lønn
Feil utbetalt lønn er ikke bare forstyrrende, det skaper også stress og kan skape mistillit, spesielt i vanskelige økonomiske tider. Når bare 16 % av de ansatte i Norge føler seg tilstrekkelig kompensert for inflasjonen, øker misnøyen, noe som igjen reduserer engasjementet og produktiviteten på arbeidsplassen og øker gjennomtrekken av ansatte.
En pålitelig inntekt påvirker trivselen og gir en følelse av trygghet. Når problemer med lønnsutbetalingene truer denne tryggheten, får det konsekvenser: En forsinket eller feilaktig lønnsutbetaling gir mer usikkerhet, noe som kan påvirke den ansatte negativt og det vil gå ut over trivsel på jobben.
Denne innsikten understreker hvor viktig det er å prioritere korrekt lønnsutbetaling og anerkjenne lønnens sentrale rolle, ikke bare i økonomiske spørsmål, men også når det gjelder de ansattes velvære.
25 % av de ansatte som har opplevd feilutbetalinger det siste året, er på utkikk etter en ny jobb, sammenlignet med 9 % av dem som har fått korrekte lønnsslipper. Dette viser at det er en kritisk sammenheng mellom effektiv lønnsutbetaling og det å holde på talentene.
Imøtekomme de ansattes behov
Til tross for at avansert lønnsteknologi er viktig, er dine ansattes primære behov fortsatt det samme: å få riktig lønn til rett tid. Undersøkelsen vår viser videre at arbeidssøkere fortsatt prioriterer lønn høyest, etterfulgt av jobbsikkerhet og økonomisk stabilitet.
Selv om åpen kommunikasjon og tydelighet i lønnsberegningene er avgjørende, er det også viktig å kommunisere resultatet - lønnsspesifikasjonen - på en visuelt tiltalende og forståelig måte. Ved å investere i en tydelig lønnsslipp kan du fremme åpenhet og redusere misforståelser.
Før du innfører komplekse lønnsprosesser i avanserte systemer, bør du bli god på disse grunnleggende, men avgjørende aspektene ved lønnsprosessen. Å sørge for at lønnen er korrekt og utbetales til rett tid er det første skrittet mot å bygge tillit og holde på talentene.
Til syvende og sist handler vellykket lønnsadministrasjon ikke bare om å betale de ansatte, men også om å verdsette dem riktig og konsekvent.