1. Home>
  2. Inspirasjon>
  3. HRM>
Syk arbeidstaker

Arbeidstakers rolle og ansvar ved sykefravær

Som arbeidstaker er det viktig å være proaktiv og samarbeidsvillig i forbindelse med sykefravær. Dette bidrar til en raskere tilbakeføring til arbeid og en mer effektiv oppfølgingsprosess.

Det er arbeidstakerens ansvar å informere nærmeste leder om sykefraværet så tidlig som mulig, senest ved arbeidsdagens start.

    Regler om egenmelding og sykmelding

    Dersom sykefraværet er kortvarig, kan du som arbeidstaker bruke egenmelding for å melde fra til lederen din. Du må ha jobbet hos arbeidsgiveren din i minst to måneder før du kan bruke egenmelding ved sykdom. Videre kan du bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. 

    Etter disse dagene kan arbeidsgiveren din kreve at du leverer sykmelding. Sykmelding kan du få fra lege, tannlege, kiropraktor og manuellterapeut og den sender du til lederen din via NAV sine sider.

    Mer om egenmelding her.
     

      Arbeidstakers krav til samarbeid med arbeidsgiver

      Du som arbeidstaker skal aktivt medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner. Dette innebærer å gi informasjon om egen funksjonsevne og bidra med forslag til tilretteleggingstiltak. Det er også forventet at du deltar i dialogmøter etter innkalling fra arbeidsgiver. Du kan ha med deg en tillitsvalgt eller verneombud til møtet om du ønsker det. En god dialog og samarbeid med din arbeidsgiver er viktig for å finne løsninger som hindrer unødig langvarig sykefravær.

      Les også: Arbeidsgivers ansvar ved sykefravær

      Folketrygdloven krever at du prøver deg i jobb etter åtte uker med sykefravær, med mindre det foreligger tungtveiende medisinske grunner.

        Dette har arbeidsgiver krav på å få vite om din sykdom

        Som arbeidstaker skal du melde fra til arbeidsgiver dersom du blir skadet på jobb eller pådrar deg sykdom som du mener skyldes jobben eller forholdene på arbeidsplassen. Utover dette har ikke arbeidsgiveren krav på å få vite hvilken sykdom eller diagnose du har.

          Hva er godkjent årsak til sykmelding?

          Du må være arbeidsufør på grunn av en sykdom eller skade som er bekreftet av en lege, tannlege, kiropraktor eller manuell terapeut. Arbeidsuførheten må bli bekreftet med en medisinsk diagnose som gir grunnlag for rett på sykepenger.

            Hva er ikke godkjent årsak til sykmelding?

            Sorg, samlivsproblemer og andre sosiale utfordringer gir ikke rett til sykmelding. Det som derimot kan forekomme, er at belastningene ved disse tilfellene blir så store at det gir symptomer på sykdom. Først når det har utviklet seg til å bli en medisinsk diagnose kan du få sykmelding for det. Vi anbefaler derfor at du er åpen med arbeidsgiver om utfordringene du står i. Slik kan dere sammen komme frem til løsninger som kan forhindre at du blir syk av belastningen. 

              Vil du vite mer om rettigheter, plikter og beste praksiser knyttet til sykefravær?

              Last ned gratis guide

                Hilde Barkenes

                Hilde Barkenes

                Marketing Coordinator