Egenmelding betyr at du melder fra til arbeidsgiveren din om at du er syk, uten at du leverer sykmelding. Det finnes ulike praksiser for bruk av egenmeldingsdager. Her gir vi deg en enkel oversikt.
Om egenmelding
Du må ha jobbet hos arbeidsgiveren din i minst to måneder før du kan bruke egenmelding når du er syk. Videre kan du bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. Hvis du blir syk igjen og leverer ny egenmelding før det har gått 16 kalenderdager, løper samme arbeidsgiverperiode videre.
Hvis du jobber i en ordinær bedrift kan du bruke:
- egenmelding ved sykdom opptil 3 kalenderdager av gangen.
- egenmeldingsdager opptil 4 ganger i løpet av en 12 måneders periode.
Hvis du jobber i en IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv) kan du bruke:
- egenmelding ved sykdom for opptil 8 kalenderdager av gangen.
- egenmeldingsdager opptil 24 ganger i løpet av en 12 måneders periode.
Etter disse dagene kan arbeidsgiveren din kreve at du leverer sykmelding. Sykmelding, kan du få hos lege, tannlege, kiropraktor og manuellterapeut.
Hvis du har brukt egenmelding før sykmelding, telles det som brukte egenmeldingsdager. Du kan ikke kombinere egenmelding med gradert sykmelding.
Les også: Regler for egenmelding og utbetaling av sykepenger for arbeidsgiver