Tør du lese dette …? Fem skrekkhistorier fra HR-bransjen
Velkommen til en omvisning i HR-bransjens skrekkabinett
Her er gjenferd og spøkelser erstattet av dysfunksjonelle fraværssystemer, feil i lønnsutbetalinger, mistillit til arbeidsgiver og negativ publisitet.
Eksemplene viser at også små feil av og til kan gi store konsekvenser.
Dessverre ikke en dårlig spøk
Med en årlig omsetning på flere milliarder dollar, lider ikke dette store amerikanske livsstilselskapet noen nød. Allikevel så kjeden sitt snitt til å be de ansatte om å jobbe «frivillig» – med andre ord ubetalt – i distribusjonssenteret i helgene, slik at de skulle rekke å få varene ut før julehandelen.
Selskapet beskrev gratisarbeidet som en «teambuilding-aktivitet», og ba de frivillige om å kle seg komfortabelt og med gode sko. «All PR er god PR» sies det, men i dette tilfellet er vi likevel i tvil.
Med lik i lasten
En stor amerikanske nettforhandler – en av USAs største private arbeidsgiver – har etter hvert blitt kjent for sine redselsfulle arbeidsforhold. Nylig kunne New York Times avsløre at selskapets systemer for å håndtere fravær i forbindelse med sykdom eller permisjon har store mangler, noe som har fått alvorlige konsekvenser for de ansatte.
Arbeidstakere i permisjon har enten fått utbetalt mindre enn de har krav på, eller til og med blitt oppsagt fordi systemet feilaktig har registrert dem som «fraværende uten grunn». En praksis til å grøsse av!
Horribel talltabbe
På begynnelsen av 2000-tallet var denne fotogiganten allerede døende, og selskapet blødde penger – mer enn 100 millioner dollar i kvartalet for å være presis. Og for å vri kniven rundt i såret, ble de i 2005 nødt til å nedjustere de økonomiske resultatene for to kvartaler fra 13 til 2 millioner dollar.
Den dramatiske endringen fikk aksjekursen til å synke som en stein. Og grunnen? Regnskapsavdelingen hadde ved en feil tastet inn to ekstra nuller i posten for pensjon og andre ansattytelser til en ansatt, noe som førte til at vedkommende fikk utbetalt en sluttpakke på hele 11 millioner dollar for mye. Her ser vi at gode analyse og rapporteringsverktøy er kjekt å ha.
Lønnsmareritt
Det falt skjeletter ut av skapene da en gigantisk supermarkedkjede i Storbritannia skulle gå over til et nytt lønnssystem i 2017. For da det gamle systemet skulle evalueres, kom det for en dag at over 140 000 ansatte over tid feilaktig hadde fått utbetalt mindre enn nasjonal minstelønn. Det endte med at de måtte stikke halen mellom beina og tilbakebetale 10 millioner pund til de ansatte – i tillegg til å håndtere all den negative medieomtalen.
Falsk skrekkbeskjed
Lurer du på hvordan du kan skremme vannet av de ansatte? Akkurat det vet dette skoleverket i den amerikanske delstaten Maryland, alt om. I juni 2021 sendte de nemlig ut en e-post til over 300 ansatte med beskjed om at de hadde blitt sagt opp. Det viste seg imidlertid raskt at det hele skyldtes en teknisk feil som hadde ført til masseutsendelser av lite hyggelige meldinger til 350 ansatte som nylig hadde mottatt en lønnsforhøyelse eller forfremmelse av skoleverket.
Vil du unngå å bli hovedpersonen i en av neste års skrekkhistorier?
Med automatiserte systemer for HR-oppgaver og lønn, eller kanskje at du outsourcer lønnshåndteringen til eksperter, kan du sove godt om natta – vel vitende om at alle prosesser går som de skal.
Er du nysgjerrig på hvordan vi i SD Worx kan hjelpe deg og din bedrift til en sikker og trygg lønns- og HR-hverdag? Ta kontakt i dag for en hyggelig og helt uforpliktende samtale!