Hva du bør gjøre:
1. Involver dine ansatte
Medarbeidere som kjenner at de har bidratt og vært delaktig kommer til å ta til seg ny HR-teknologi mer velvillig. Forsøk derfor å aktivt involvere dem fra start. Opprett en mangfoldig pilotgruppe for å analysere mulige virkninger av en digital applikasjon, fordeler, bekymringer, optimaliseringer osv. og handle på deres forespørsler hvis mulig. De kan også teste programvaren.
Brukervennlighet kan bare oppnås hvis du setter dine ansatte i sentrum og bygger ut ifra deres perspektiv. Å skape verktøy for og av ansatte gir deg mulighet til å levere digitale opplevelser som treffer riktig.
2. Personaliser
Arbeidstakere som jobber på distanse ser ut til å være mindre knyttet til sine arbeidsplasser. Hybridarbeid fører til at de blir mindre delaktige i bedriftskulturen. For å motvirke denne trenden har personlige digitale kontaktpunkter og opplevelser blitt viktigere enn noen gang. I dag finnes det mange løsninger, fra interne kommunikasjonsløsninger til AI-drevne markedsplasser for talent management.
Å bruke generativ AI i din HR-teknologi kan være en banebrytere for å møte personlige behov og preferanser. Men sørg for å prioritere funksjoner som virkelig hjelper dine ansatte og ikke bare imponerer dem.
Les også: Bedriftskultur på distanse – hvordan lykkes med suksessfullt hybridarbeid
3. Tenk mobilt først
At det skal være mobilvennlig er en selvfølge når det kommer til optimal tilgjengelighet på den digitale arbeidsplassen. Ansatte som ikke har tilgang til mobile verktøy for å få jobben gjort, har vanskeligere for å få tilgang til nødvendig informasjon. Dette gjelder spesielt ansatte som jobber på distanse eller i felt.
Hvis målet er å gjøre det digitale arbeidslivet like bra og enkelt som livet ellers, bør vi ønske telefoner og mobile enheter velkommen som en verdifull måte å gjennomføre oppgaver, sende beskjeder, administrere arbeidsprosesser og mye mer.
4. Fokuser på hele ansattreisen
Den digitale medarbeideropplevelsen begynner fra første gang en potensiell medarbeider interagerer med deg og går hele veien til utvikling, prestasjon og til offboarding. Vårt råd er: Bruk 'design thinking' for å kartlegge hele ansattreisen slik at du ikke mister viktige berøringspunkter som du kan dra nytte av.
Pass likevel på at du ikke har for mange ulike applikasjoner og plattformer. Det kan sløse med tid, hindre produktiviteten og gi en dårlig opplevelse. Din HR-teknologi bør være kjent for teamene dine når det gjelder brukervennlighet og grensesnitt.